Wednesday, October 8, 2008

Gondolatok



Mar egy ideje erik bennem a gonolat, hogy masrol is kene irnom, mert mostanaban csak gyors campus tudositasokat sikerult leadnom. Az elmult nehany napban meglepoen jol sikerult mindenfele esemenyrol beszamolnom, de valamiert kotelessegemnek erzem, hogy egy picit irjak a gondolataimrol is. Ha masert nem akkor azert, mert amilyen egoista vagyok piszokul fogom elvezni a blogolvasast amikor hazamengyek. Mar megeri irni. Amugy meg holnap valamifele zsido unnep miatt nincs tanitas (imadom ezt a helyet, 10millio fele vallas van, es mivel a diszkriminacio a legrandabb karomkodas ebben az orszagban minden egyes vallas unnepet tiszteletben tartjak. Mas szoval egy rakas suliszunet van.), szoval ugyhataroztam hogy most szakitok egy picit tobb idot a blogirasra.

Nem is tudom igazan hogyan fogalmazzam meg amit eddig sikerult "megtanulnom" errol a helyrol. A legtobb dolog bennem van, csak egyszeruen nem tudom hogy adjam vissza. Nem sertesbol, vagy felvagasbol mondom, de az egyik leglenyegesebb dolog, amire tulajdonkeppen itt jottem igazan ra, hogy a tapasztalatot tenyleg nem helyettesiti semmi. Es ezzel nem azt mondom, hogy nektek eselyetek sincs kihozni akarmit is ebbol az egesz dologbol -ami tulajdonkeppen velem tortenik - mert ha ugy vesszuk ti is tapasztaltok valamit azzal, hogy olvassatok a blogot. Ezert is probalok nem csak nyersen a tenyekrol irni, hanem valami kepet alkotni arrol, hogy hogy is gondolkodom ebben kornyezetben, es errol a kornyezetrol. Ugyanis a fotokrol sajnos nem jon le az amit olyan nehez most elmagyarazni: az iskola hatasa. (Mellesleg felhivnam a figyelmet erre az utolso szora. Bevallom oszinten sajat magamnak is furcsa, hogy az iskolat es a hatast egy kifejezesben emiltem.) Az a helyzet, hogy errol a "hatasrol" beszeltem akkor, amikor azt mondtam, hogy nem tudom hogy fogalmazzam meg az eddigi tapasztalataimat, mert barmennyire is szeretnem, nem vagyok eleg tanlt iro ahhoz, hogy ezt most elmagyarazzam. Epp ezert ugy hataroztam, hogy csak megemlitek nehany egyszeru peldat, felismerest, amikre a napokban jottem ra. (vigyazzatok, tenyleg kis primitiv peldak... :D)

Elso peldanak szeretnem felozni a legosibb sztereotipiat az amerikai oktatasi rendszerrol: "szar". Ez az otthoni velemeny. Miert szar? Mert a diakok kevesebbet tanulnak. Az a nagy helyzet, hogy ez igy igaz. (dobbent fejek, juhu) Valoban el kell ismernem, hogy az otthoni lexikalis tudasanyag kb felet kapom itt, barmennyire is maganiskola. Viszont ez az aprocska teny rengeteg tovabbi kerdest hoz magaval: pl, a legegyszerubb, Miert vagyunk biztosak abban, hogy a hatalmas lexikalis tudasanyag elonyosebb? Velemenyem szerint az a zord valosag, hogy a tananyag LEGALABB felet elfelejtik a diakok. Miert? NEM azert mert nincs hely az agyukban. Ez a legkiralyabb dolog az agyban, hogy az egyetlen rendszer korlatlan tarhellyel. Azert, mert sok esetben azt az aprocska dolgot nem tudjak, hogy megis MIERT van szukseguk erre a rengeteg infora? Mire fogjak, mire tudjak egyaltalan hasznalni? A vicces dolog az, hogy nagyon is sokmindenre lehet hasznalni, ugyanis az mindig jo ha valaki eros a tenyekben. A problema csak az, hogy nem hasznaljuk semmire ezt a tudast, mert egyszeruen nincs ido erdekes dolgokat csinalni vele, miert?, mert jon a kovetkezo anyagresz, es "le vagyunk maradva". Mindig le vagyunk maradva, csak az a baj, hogy nem tulajdonitunk annyi jelentoseget a gyakorlatnak, a TAPASZTALATi dolgoknak, mint amennyit megerdemelnenek. Olyan az egesz, mintha vennenk egy hatalmas adathalmazt, es a vegen nem csinalnank vele semmit. Csak bevinnenk a rendszerbe, de nem szamolnank ki az atlagot, nem vetitenenk ki grafikonra, es nem hasznalnak fel mindenfele meno statisztikai celokra. Akkor meg mi haszna volt bevinni?
Nem szegyellem bevallani, hogy az elso par hetben elkepesztoen furcsalltam, hogy mi a tokert nem haladunk ezerrel az anyaggal, sot neha tenyleg azt gondoltam, hogy egy lassu primitiv rendszerrel vagyok korulveve, es kb egy evig logathatom a labamat, mert itt aztan nem lesz komoly tanulas. Nos ez nem igy van. Most kezdem csak eszrevenni mennyi minden hasznos dolgot is tanultam. Es hoppa itt jon a vicc, 70% ennek a tudasnak nem teny. Es a masodik vicc: nemtudom mi. Nem teny az biztos, nem informacio, valami, amit egyszeruen most nem tudok definialni. (hulye mondat, mindegy) Talan itt a modszer hogyan kell "kepesseget" oktatni? Lehetetlennek hangzik, de valaki egyszer egy multinacionalis vallalatnal (nike) azt mondta hogy az nem letezik.
Kevesebb adatot tanulok, de tudom, hogy mit miert csinalok. Tudom, hogy mire fogom hasznalni ezt es ezt az informaciot.
Barmennyire is fura ember vagyok otthon (ertsd, nem feltetlenul a rendszerbe illo), megis megutkoztem ezen az egesz itteni oktatasi rendszeren elsore. Most mit mondjak, 11 evig tanultam egy bizonyos modon, es egyszerre it arra kernek, hogy "komoly tanulmanyi munka" helyett "nevetseges feladatokat" csinaljak oran. Elkepesztoen elveztem, nana, szorakozzunk csak oran, de egy ido utan kezdett frusztralni, hogy "semmit sem tanulok". Es most rajottem, hogy megis. De nemertem, hogy lehet ez???? Miert nem kerult kulonosebb erofeszitesbe? Na ezen el lehet gondolkodni. Es akkor megegyszer felteszem a kerdest: megeri-e rohanni az anyaggal...?

A fuzeteim is mashogy neznek ki. Nincsenek firkalmanyok benne -amiket "szabadidomben" csinaltam orakon (hat nem furcsa szo...szabadido...oran). Tele van idezetekkel. Amiket a tanarok mondtak.

Es amikor vege van a tanitasnak? Nem erzem azt, hogy egy hatalmas sulyt emeltek le rolam, es mehetek vegre haza kifacsart aggyal. Folytatom a tanulast. Mert nem rokkanok bele.

Ja, es erol jut eszembe, az itteni ertelemben vett tanitasnak nincs vege...

12 comments:

Erika Antal said...
This comment has been removed by the author.
Erika said...

Hát Csibém, csak ennyi: I take my hat off to You.
Megérte az a tizen valahány óra 1990.szept.22-én.:)))
pusza: Anya

Anonymous said...

Erika drága, lányod véletlenül nem végzős főiskolás? Én kb addigra jöttem rá odakinn ezekre (ok nem is jártam középiskolába, de akkor is).

Erika Antal said...

Hát bizony, bizony nála az előny :))!

És ha valaki figyel rá, és elgondolkozik azon, amit ír - ha nem is annyit, mint ő - de azért profitálhat belőle. Remélem olvassák azok az osztálytársai, ismerősei, akik értenek a szóból.

kisrumpf said...

Röviden összefoglalva, az életre tanítanak. Irigyellek. Jó hasznát veszed majd később, csak aztán óvatosan, ha hazamész, nehogy el kezd osztani az észt, mert ízekre szednek :-(.

Anonymous said...

Szia Csurikám!!!
Jó kis bejegyzés!!;) Ha hazajössz, nem akarsz oktatásügyi miniszter lenni???:D:D:D Annyira jó lenne, ha itt is ezek a dolgok megvalósíthatók lennének!!!...
Hajrá mindenben!
Puszillak

Anonymous said...

Jah, és nagyok jók a képek!!! Az a "tálka" szölö..:D:D Az teljesen Csuris volt!!(L) De a fülbevalód nagyon édi:D:D biztos 1 nagyon jó embertöl kaptad:D:D:D:D Nah puszika

eniko said...

Hahahahaha Didi, ezert imadlak. :D Tudod mennyit piszkalnak a szolo-dio talkaim miatt? :D (by the way eppen most ettem meg az uccso szem szolot :D)
A fulbevalot pedig szinte minden nap hordom. (tudod, csak akkor nem amikor nincs semmi mas piros rajtam...:D )
Persze, hogy megvalosithatok, csak egy ember nem eleg. Najo ez eleg utopisztikusan hangzik, nem is mennek bele.

Take care :)

Anonymous said...

Szia Csuri!
Csuri naprakész olvasoid vagyunk.
Ez az úttolsó beirásod az ahol legjóbban rádlehet ismerni.AzithoniCsurira. Csak igy továb.Gratulálunk.Puszi MAMA PAPA.

eniko said...

Ezaaaz, dontsuk meg a comment rekordot!

Anonymous said...

Akkor írok én is:)

Jó olvasni, h belegondolsz ilyenbe is. És teljesen igazad van. Ilyenkor érdekelne a magyar oktatás ügyi miniszternek a véleménye, h ők milyen szempontot néznek, amikor kitalálják h mit és mennyit tanuljunk..
és az a legidegesítőbb dolog az egészben, h 18 évesek elmultunk, és még semmi hasznosat nem tanultunk, amit az életben majd hasznosíthatunk..jó, Te most kivétel vagy :)

Anonymous said...

jha, és tényleg..
voltunk csillag vizsálóban!!
láthattuk a jupiter, meg a három holdját, a holdat két megközelítésben, egy testvér csillagot, meg vmi ködgyűrűt..izgi volt:D
főleg az a része, amikor vártunk h a távcsőhöz juthassunk..zengett tőlünk aza kicsi kupolás terem :P