Wednesday, July 16, 2008

The Essay

"The Essay.
The candidates discuss what makes them unique, focusing on special talents, meaningful experiences, and personal philosophies. The committee is interested in family relationships, interests and activities, and a clarification of the desire to be part of the ASSIST program – what the candidates will bring to it, gain from it, and share after it."

Az esszé...nagggggyon fontos rész. :D Szerintem legalábbis. Én úgy 2 hétig írtam, kb 2 kg fecni jött össze mindenféle jegyzetekből, és csak hogy a 2-es számnál maradjak 2200 szó lett első kanyarban...Azt azért nem árt tudni, hogy 1500 a limit. :D (a végső verzió 1700 szó lett :D)

Furcsa, hogy hiába mondom milyen fontos, igazából annyira sok tanácsot nem tudok adni, hogyan írd meg, persze 1-2 tippem van:
  • Az ugyebár alap, hogy érdekesen írj, mert gondolj bele, hogy rengeteg ilyen mini életregényt kell elolvasniuk, és minél élvezetesebb annál jobban ki fog tűnni a többi közül. Én szinte minden esszémnél figyelni szoktam arra, hogy az ELEJE és a VÉGE különösen jó legyen. Az elején felkelti az érdeklődést, így nagyobb kedvvel olvassák végig, és értelemszerűen a végére fognak legjobban emlékezni. (ezt egyébként bármilyen esszénél be lehet vetni)
  • Ez a pont is mindenféle esszére vonatkozik tulajdonképpen: logikai felépítés, és hogy egyik gondolatból következzen a másik (hányszor hallottuk már ezt magyar órán...:D).
  • Ami a tartalmat illeti: ez ugyebár személyenként teljesen változik, hogy ki miről ír, de mindenkinek azt tudom tanácsolni, hogy pl. rossz tulajdonságokkal ne nagyon rakja tele a kis beszámolóját. OK persze mindenkinek vannak weak point-jai, de itt a strong one-okról kell írni. Viszont, ha valaki frappánsan meg tudja fogalmazni, hogy neki mi a rossz tulajdonsága, és még azt is megemlíti, hogy hogyan próbál meg javítani rajta, azzal máris pirospontot szerzett. (szerintem)
  • Szerintem van akinél előfordul, hogy nem tudja a sokminden tulajdonsága/személyes filozófiája/élménye közül melyiket írja le. Ilyenkor szerintem érdemes olvasgatni az ASSIST alumnik beszámolóit, sőt az iskolák honlapját is lehet nézegetni. Én ezeket olvasva rájöttem, hogy "jé ezt én is így gondolom", "igen, én is ezt szoktam csinálni délután", és máris találtam témákat, amikről tudtam, hogyha megemlítem őket az esszémben, akkor olyan dolgokról írok amik jellemzők is rám, és valószínűleg érdekli is a "döntő bizottságot", hiszen olyan tulajdonságok, amik eddig is megvoltak a többi diákjuknál. Huh, nemtudom ez így mennyire volt érthető... :S Nekem ez a módszer segített, hogy kiszűrjem miről is kéne írnom.
  • Aztán persze voltak olyan dolgok, amiket úgy gondoltam, hogy szeretnék leírni, pedig nem hallottam még sehol, ezek a fent említett "personal philosophies" vagy "what makes me unique", plusz még pár történet és ilyesmik. Ezek is nagyon fontosak!!! Ugyanis ettől lesz új és érdekes az esszéd. Viszont ezekben nem tudok tanácsot adni, mivel nem mindenkit ismerek személyesen, aki jelentkezni szeretne. Persze aki ösztöndíjat szeretne, az erre magától rájön, és 100* jobbat ír, mint amit én tanácsolni tudnék ;)
Az essay-ről körül-belül ennyit tudnék most mondani, akit érdekel, annak megmutathatom az enyémet, sőt megkérdezhetem a többieket is, hogy van-e valami extra ötletük.

Lényeg, hogy EREDETI legyen ééés átjöjjön rajta a személyiséged! :)



Akit érdekel -> My ASSIST Application Photos

No comments: