Thursday, July 17, 2008

The Interview

"For successful applicants, interviews take place from October through March in each country where ASSIST maintains a presence. ASSIST representatives and colleagues form interview committees in each country, and students have an opportunity to present themselves."

HA múltkor azt írtam, hogy a personal essay fontos, akkor most azt, hogy ez még fontosabb! :)

Nemtudom van-e aki (nem) látta a Randigurut, de:
"One essay, one test, one interview, that's all we get, Albert. Just... one shot."

Egyértelmű ugye, hogy az esszé írásakor rengeteg időd van gondolkodni, szépen megfogalmazni a gondolataidat stb. Hááát az interjún erre nincs. :D Sőt ott az is kiderül ~ a 2. kérdés után (az első "How are you?"), hogy TE írtad-e, és tényleg MAGADRÓL az esszédet. Ezért visszatérve erre a témára senkinek nem javaslom, hogy olyanokat írjon, ami nem teljesen fedi a valóságot (bár kétségkívül marha jól hangzik), vagy olyat, ami olyan nyelvtannal van írva, amit éééletedben nem hallottál még, de bizonyára imponálna a tisztelt committee-nek. Bár szempont a választásnál, hogy milyen szinten tudsz angolul, DE tellljesen tisztában vannak vele, hogy a jelentkezőknek az is célja, hogy majd kint jobban megtanulja a nyelvet!

Szóval visszatérve az interjúra. Hát húúúúh, én nagyon izgultam...mégpedig azért, mert a speaking az eléggé egy odd-one-out skill a nyelvtanulásban, mivel az egyetlen, amit nem igazán lehet egyedül gyakorolni. Bármilyen tesztre szuperül fel tudsz készülni egyedül, ha elég időt fordítasz rá, de a beszéd azért tényleg más. Persze még mielőtt kétségbeesnél, a blognak ezt a részét pont azért írom, hogy ti már kevésbé legyetek betojva az interjú előtt. (azért előtte, mert miután elkezdődik rájössz, hogy igazából teljesentökfölöslegesen izgultál, mivel elképesztő aranyosak, és azt veszed észre, hogy tudsz angolul beszélni.)
Szóóóval pár 5let, amivel szerintem (igazából bizonyítottan) javítani tudsz a speaking skilleden - és ezzel együtt azért az önbizalmadon is ;) -:D

  1. Akármennyire is hülyén hangzik, de az egyetlen tényleg hatásos módszer, ha csak egyedül tudsz gyakorolni, ha magadban beszélsz... :| :D Tanácsos ugyebár ezeket a kis beszélgetéseket csak a fejeden belül lebonyolítani, mert megvan az esély, hogyha meghallanak az utcán magadban beszélni, akkor este már kényszerzubbonyban etetnek egy mental asylum-ban. Persze velem nem ez történt. Tényleg, gáz avagy sem, előfordult párszor, hogy azthittem egyedül sétálgatok az utcán és közben fennhangon meséltem magamnak, aztán hátrafordultam és mögöttem szakadtak a röhögéstől. Hasonló, amikor szembejön valaki, de komolyan mondom, azoknak sokkal viccesebb a fejük! Első kézből látod, hogy milyen képet vágnak, amikor majdnem nekik mész miközben dumálgatsz az orrod alá. :D Ezt érdemes kipróbálni :D Ja de a legviccesebb akkor is Anya volt, amikor egyik reggel a szájából kilógó fogkefével, leírhatatlan arckifejezéssel kinézett a fürdőszobából, és megkérdezte, hogy "Te magadban beszélsz?"- én meg enyhe szívinfarktus után, halálra sértődötten "Nem! haggyál csak gyakorlok" :D Mindegy ez tényleg vicces, azt ne várd, hogy normálisnak néznek majd, de MŰKÖDIK!
  2. Persze ennél sokkal praktikusabb megoldás is van, főleg mióta feltalálták a mikrofont és a voice chat-et. Az is szupi, ha Skype-olsz valami native speaker-rel, de ha ezt nem szereted, vagy nincs, vagy egyéb más kifogás, itt egy oldal, ami szerintem rémhasznos, és tééényleg nagyon jó! (sőt még akkor is, ha nem angolt szeretnél gyakorloni, hanem bármilyen más nyelvet!!!) -> SharedTalk
  3. Ezeken kívül még az is sokat segíthet, ha csak szimplán sokat hallgatsz angolt (WordNerds,CNN, ilyesmi), de erről már írtam a SLEP-es részben.
Több minden már nem jut eszembe arra vonatkozóan, hogy hogyan készülhetnél, a leghasznosabb dolog, amit nekem mondtak előtte, hogy: "Csak add saját magad, és akkor minden rendben lesz!"
Ez tényleg így van, szóval hidd el. :)
(Viszont ha bármilyen kérdésed van, továbbra is azt tudom mondani, hogy írj!)

Az interjú
Röviden elmesélem, hogy nekünk idén milyen volt, hogy kb. legyen fogalmatok róla, hogyan is néz ki. Persze az Information Session keretében (nekünk októberben volt, de ennek a helyszíne és időpontja is fent lesz az ASSIST Hungary honlapon) nagyon sok mindent elmesélnek róla, és bárki segít, ha kérdésetek van! Én is így tudtam meg, amit szerettem volna, kérdeztem. :)

Szóval nekünk a Kempinski Hotelben volt valamikor január közepén. Az időpont, helyszín, beosztás szintén fent szokott lenni a honlapon, de a jelentkezők mindent megkapnak emilben is. Azt inkább nem mesélem el, hogy mekkora izgulásgombóc volt a hasamban már ~ két héttel az interjú előtt, de reggel mikor felkeltem még 20szorosára nőtt legalább. :D De az a vicces, hogy már annyira kíííváncsi voltam, hogy milyen lesz, hogy már azt vártam legyünk már ott és beszélhessek. :) Mondjuk amikor arról volt szó, hogy 1,5 órával előbb be kéne mennem, mert valaki nem jött el, akkor azért nem lelkesedtem annyira. :| :D Végül nem kellett bemennem előbb, szépen kivártam a soromat (közben újfent szőlőcukormérgezést kaptam, és a már végzett jelentkezők sztorijait hallgattam - akik mellesleg mind hatalmas vigyorral jöttek ki, és élve :) ).

...ééés miután bemész (juhú, izgi rész):
Általában 3asával mennek be a jelentkezők, és azthiszem 4 "bizottsági tag" (vagy nemtudomhogyhívják) van bent. (3 amerikai, 1 magyar, persze lehet, hogy ez változik). Már a legelején nagyon rendesek, megmondják ki hova üljön le, nálunk pl. még viccelődtek is a bentlévő fiúval, hogy ő aztán nem panaszkodhat, két lány ül mellette. :) Szegény gyerek persze úgy izgult szerintem, hogy csak mosolygott vissza. :) Utána bemutatkoznak, nicetomeetyou miegymás, és röviden elmondják mit fogunk csinálni a következő 45 percben (ami egyébként egyáltalán nem tűnik annyinak, nagyon gyorsan lemegy az egész. sajnos.)
Az első része az interjúnak abból áll, hogy az esszéd, és az adatlapod alapján kérdezgetnek. Pl. írtál valami érdekeset, arra rákérdezhetnek (szóval ilyenekre mondjuk fel lehet készülni). Minket először arra kértek, hogy meséljünk a sulinkról. De ugyan így kérdezhetnek más általános témákról is, pl. család, hobbi, ilyesmi. Ilyenekre tényleg lehet gyakorolni előtte, ez a része a dolognak amúgy is arra való, hogy kicsit feloldódj, ami egyébként sikerülni is fog, szóval don't worry.
Emlékszem tőlem ennél a résznél még megkérdezték, hogy mióta és mennyit kosarazok, (aki hangszeren játszik, vagy hasonló érdekes hobbija van, valószínűleg rákérdeznek), plusz kérdezgettek arról, hogy milyen volt Írországban au-pairnek lenni, és a kedvenc tantárgyaimról is beszélgettünk picit. De hasonlóképpen bármilyen téma előjöhet, könyvek, filmek, mileszelhanagyleszel, szóval tényleg az a lényeg, hogy azt mond amit gondolsz, és magadat add. :)

A 2 rész a "funny part" volt, ami tul.képp ilyen "szituációsjátékféleség". Persze nem olyan nyelvvizsgás értelemben vett erőltetett szituációs dolog, mivel nem kell beleképzelned magad semmilyen kitalált elmebajos helyzetbe, ahol az összes energiád azzal megy el, hogy kitalálod mit is akarsz mondani. Itt tényleg funny, elgondolkodtatós kérdéseket tesznek fel, amikre simán tudsz válaszolni, sőt még érdekesek is. Gondoltam rá, hogy leírok 1-2 ilyen kérdést, amikről hallottam, hogy eddig előfordultak, viszont meggondoltam magam. Mégpedig azért, mert utána elég nagy a kísértés, hogy betanulj rájuk előre válaszoktat, amit meg nagyon nem javaslok, ugyanis nagyon látszik, ha valamiféle mű, tökéletes, előre kigondolt beszéddel állítasz oda, és nem erre kíváncsiak, hidd el. Hanem arra, hogy ott helyben mi jut eszedbe, hiszen az mutatja, hogy milyen vagy igazán. Ja, és fontos, hogy ne próbáld meg minden áron lenyűgözni őket, és ne stresszelj azon, hogy valami nagyon extrát mondj, hanem válaszolj őszintén. :) Ha az a kérdés, hogy pl milyen étel lennél, akkor ne azon próbálj meg gondolkodni, hogy vajon mit szeretnének hallani, hanem hogy igazán alma lennél, vagy ketchupos chips, vagy köszi szépen, de szívesebben maradnál ember. Hidd el, hogy ezen a beszélgetésen nincs rossz válasz, tényleg nincs! Nemtudom említette-e már valaki, hogy az amerikaiaknak nagyon fontos az individualism... ;)

Azt viszont elmesélem tőlem miket kérdeztek :) Tök jóóókat egyébként. :D Először el kellett képzelnünk (mindhármunknak), hogy kaptunk egy ösztöndíjat, és otthon toast-ot mondanak nekünk. A lánynak, aki még bent volt velem a barátnője mondana, a fiúnak egy pap az egyházi sulijából, nekem az öcsém.
A második kérdés az volt, hogy kit hívnánk vissza a múltból és mit kérdeznénk tőle? Leírom mit válaszoltak a többiek és kb. mit mondtam én, csakhogy lássátok mennyire különböző válaszokat lehet adni, és mindegyiket elfogadják, és MOSOLYOGnak rá :)
A lány (Zsófi) DaVincit hívná, és megkérdezné, hogy igaz-e, amit a DaVinci kódban leírtak. Ez a téma nagyon tetszett nekik ahogy észrevettem, és utána még beszélgettek kicsit a könyvről. A fiú, ööö érdekes módon a (még élő) barátnőjét hívná el egy ebédre és megkérné a kezét. Én ezt már akkor is furcsa alternatívának tartottam, DE erre is mosolyogtak, és erről is beszélgettek!!! Én Einsteint, azért mert annyira sötét vagyok fizikából, hogy valakinek el kell magyaráznia. :) Ezután mesélhettem a vicces relativitás elmélet könyvről, amit épp akkor olvastam. Na mostmár látjátok, hogy bármilyen válasz jó, bármi érdekli őket, és örülnek ha beszélsz! Ne ülj kukán! :D
Utolsónak picit mást kérdeztek mindhármunktól, Zsófitól vmi olyamsit, hogy "Imagine that you've won a scholarship, and now spending your year at an American School. One day you hear two people talking about you. What are they saying? -"Yes, I know, she is the Hungarian girl who..." - és be kellett fejeznie a mondatot. :) Nekem is hasonló volt, csak olyan mondatot kellett befejeznem, hogy "She is the girl, who is involved in..." Kíváncsiak voltak miben vennék részt. :) Jó sok mindenben, bár a végén zavaromban megláttam egy festményt a falon és a festőszakkört is felsoroltam, pedig annnnyira béna vagyok, hogy az már külön vicc, szóval remélem ezt azóta elfelejtették. Ja és azért leszögeztem, hogy a kórusban tuti nem, mert "God save those who hear me singing..."
És utána vége lett...jajdekáááááár! Ugyan ezt fogod mondani! Végre beszélgethetsz valakivel angolul, ráadásul még élvezed is, mert tényleg elképesztő aranyosak! :) És nem tudom elégszer mondani, hogy "BE YOURSELF!" :)

Remember: "Just... one shot." ;)



No comments: