Wednesday, July 16, 2008

SLEP


"As part of the interview or before, candidates will sit for the Secondary Level English Proficiency (SLEP) Test to help determine language proficiency."

Igen, Magyarországon ez "before".
(az időpontok fent vannak kb. októbertől az ASSIST magyar honlapján)

...mielőtt kétségbeesnél hogy mi ez: SLEP Test

...mielőtt azt gondolnád, hogy az egész teszt olyan egyszerű, mint a Sample Test:
Elmesélem, hogy nem az. ;)

Mivel proficiency test, ergo nem lehet rajta megbukni, csak "rossz minősítést" szerezni, úgy van felépítve, hogy alaptól felsőfokig mindenkinek legyen benne némi challenge.
A teszt maga két részből állt:
  1. Listening- Az eleje elképesztően egyszerű, azon gondolkodtam, hogy mégis mi alapján fogják kiválasztani az embereket, ha mindenkinek hibátlan lesz... :S Aztán egyre nehezedett, mégpedig úgy, hogy egyre hosszabb szövegeket adtak be, és egyre több kérdés kapcsolódott hozzájuk. Furcsa, de amilyen szörnyen ment nekem régen a hallott szöveg megértése, a SLEP-en nekem ez volt a könnyebb. Van néhány ötletem, hogy hogyan készülj erre a részre:
    • Hallgass nagggyon sok /amerikai!/angol szöveget, amikor csak tudsz. Pl. reggel nézz CNN-t, vagy hallgass rádiót. Plusz nekem sokat segítettek a Podcastok (uncsi órákon végig azokat hallgattam, de tantárgyakat most nem sorolnék...még bajba kerülök.) Itt a kedvencem, marha jóóóó: TheWordNerds
    • Én ezen kívül még megcsináltam kb 5 TOEFL tesztet, ugyanis a SLEP nagyon hasonlít rá, csak könnyebb.
2. Reading- Az elején ez is könnyű volt, de a végére sokkkal nehezebb lett, mint a listening! Erre tényleg csak úgy tudsz készülni, hogy teszteket töltögetsz ki, jóóó sokat olvasol újságot (Reader's Digest), könyvet (pl. Hucklebery Finn elég klasszikus amerikai, de valami modernebbel is próbálkozz), és még azt megpróbálhatod (én ezt nem csináltam, de hasznos lehet), hogy a neten keresgélsz különböző szövegeket, amikben tantárgyi kulcsszavak vannak angolul. Pl emlékszem, hogy volt olyan kérdés, hogy egy bizonyos szót melyik tantárgynál használunk... :| Hát az egy nagyon erős tipp volt, amit ott bekarikáztam... :S

Ez az egész tartott kb 1,5 óráig azt hiszem, utána volt egy kb 30 perces ebédszünet (SZŐLŐCUKOR!), és utána 45 perced van, hogy írj egy esszét, olyan témáról, amit ott adnak csak meg.
Erre én úgy készültem, (micsoda meglepetés) hogy esszéket írtam halomszámra (szintén uncsi órákon). Persze biztos voltam benne, hogy a gyakorlós címeim küzül lesz majd egy, de természetesen tévedtem. :D Az amúgy is túúúúl egyszerű lett volna. De azért leírom én milyen címekkel gyakoroltam, mert igenis jóóók, és megtanulsz közben összeszedetten, időre írni.

-> GoodEssayTopics


Ha már itt tartunk, akkor leírom mi volt végülis a topic, amiről írnunk kellett: "Give specific ways how you would represent your country if given a full scholarship to spend an academic year at an American Independent High School?" (vagy valami ilyesmi)

Nemhinném, hogy még egyszer bedobják ezt a témát, de ki tudja? Elgondolkodni azért érdemes, hátha előjön az interjún!


P.S.: Ja igen, a SLEP Sample Test végén azt hiszem az van írva, hogy 200 szó hosszúságú legyen az esszé. Nálunk ilyen megkötés nem volt, szóval ne így készülj. :)

No comments: